Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně
Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt "ostré" radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.
Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.
„Město Rychvald nás oslovilo s podnětem na zavedení ostrého měření. Jejich iniciativu chápeme, jsou ve složitější dopravní situaci. Řada řidičů tudy jen projíždí, hlavně ze severovýchodní části Ostravy směrem na Orlovou a Bohumín a zpět. A průjezd městem často láká k překračování povolených limitů. Pro nás by ale zavedení stacionárních radarů znamenalo obrovský nárůst administrativy. Navíc v oblasti dopravy upřednostňujeme fungující preventivní opatření. Přesto jsme vyšli Rychvaldu vstříc a vyvolali jsme na konci loňského roku jednání i s Dolní Lutyní a následně společně připravili podklady pro státní policii a požádali ji o stanovisko k ostrému měření,“ vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.
Dopravní inspektorát Karviná následně obcím doporučil, aby využití stacionárních radarů zvážily. Vysloveně je sice nezamítl, ale podmiňuje je důkladnou studií. „Pro nás je podstatné ochránit nejohroženější účastníky silničního provozu, a to jsou jednoznačně chodci, zejména děti. Proto budujeme a nasvětlujeme přechody, ráno a po výuce dohlížejí na bezpečnost žáků naši asistenti prevence kriminality, investujeme desítky milionů korun do výstavby chodníků,“ podotkl starosta.
Připomněl, že na konci roku město zprovoznilo nový chodník v Ostravské ulici, tedy výpadovce do severomoravské metropole. Na jaře dokončí další v Rychvaldské ulici směrem ze Záblatí do Skřečoně přes les Baginec. A výstavbu dalších chystá, například v Opletalově ulici, která slouží v případě uzavírky hlavního tahu na Karvinou jako objízdná trasa. Bezpečnostní prvky v dopravě mají doplnit zpomalovací ostrůvky na vjezdech do Vrbice a Nové Vsi a plánovaná stavba okružních křižovatek v centru města.
Z dosavadního vývoje situace vyplývá, že bohumínští řidiči se ostrého měření v dohledné době obávat nemusejí. „Umíme si představit, že bodové radary v budoucnu zprovozníme u obou budov Bezručovy základní školy, kde by měly význam. Z naší dlouholeté zkušenosti však víme, že porušování pravidel je v lidech. Kdo je ignoruje, toho ani radar nezastaví. A naopak slušné řidiče nechceme popotahovat kvůli tomu, že jeli v obci pětapadesát,“ konstatoval vedoucí odboru dopravy bohumínské radnice Pavel Vavrečka s tím, že stacionární radary nejsou prioritou ani pro Dolní Lutyni. Rychvald tak pravděpodobně bude muset vyjednat měření s dopravním inspektorátem sólo.
Přestože jej nepreferuje, je na případné zavedení ostrého měření Bohumín technicky připraven. „V nedávné minulosti jsme kupovali tři informativní měřiče s tím, že pokud bude potřeba, lze je pomocí dokoupeného modulu přenastavit do represivního režimu. Radary by pak v případě překročení povolené rychlosti odesílaly data přímo k nám na úřad k přestupkovému řízení,“ vysvětlil Vavrečka.
V Bohumíně měří v nepravidelných intervalech rychlost městští strážníci pomocí laserového radaru. „Lokality vybíráme na základě dat z digitálních ukazatelů rychlosti, jde tedy o místa, kde řidiči překračují limity ve větší míře. Reagujeme i na podněty občanů,“ přiblížil ředitel Městské policie Bohumín Roman Honysz.
Zdroj: Město Bohumín
Foto: Pavel Čempěl