BOZP: Dopravní nehoda při návratu ze služební cesty. Jak ji odškodnit?
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.
Jak postupovat při tomto pracovním úrazu? Zaměstnankyně se vracela ze služební cesty a vlivem mikrospánku vjela do protisměru, srazila značku a poškodila betonový mostek. Nehodu šetří policie. Cestu měla schválenou vedením společnosti, školení vedoucích zaměstnanců i řidičů - referentů se zúčastnila. Jí samotné se téměř nic nestalo, pouze utrpěla drobný úraz nohy. Ale byla v pracovní neschopnosti delší než 3 dny. Úraz je samozřejmě uznán jako pracovní, ale jak je to s odškodněním? Plné, částečné, nebo žádné?
Tady Vám asi moc neporadím, to si budete muset rozhodnout sami. Předně ale musíte dokonale ten úraz vyšetřit. Samozřejmě, že nikdo nepochybuje o tom, že mikrospánek může přijít kdykoliv a že podobná nehoda se může stát komukoliv za dodržení všech bezpečnostních předpisů, řidič je jen člověk. A na druhé straně zaměstnavatelova odpovědnost je objektivní, takže i takový úraz je úraz pracovní.
Vy si musíte zjistit, o jakou služební cestu šlo, jak byla dlouhá, co na té cestě dotyčná dělala pro zaměstnavatele, od kdy do kdy. Jestli tam měla nějaký nepřetržitý odpočinek mezi směnami, kdy pak vyjela na zpáteční cestu, a hlavně, jak dlouho dotyčná řídila, jestli dodržela povinné bezpečnostní přestávky. Podle toho pak budete moci rozhodnout, jestli se budete nějakou částí deliberovat z odškodnění. V případě, že by se prokázalo, že například dotyčná nedodržela bezpečnostní přestávku (a to se na cestách domů stává, že zaměstnanci pospíchají, aby byli co nejdříve doma), tak v tom případě bych se určitě deliberovala (např. o 30 %), aby to byla výstraha pro ostatní řidiče zaměstnavatele. Podle nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky totiž platí, že zaměstnavatel je povinen zajistit, aby nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu.
Nakonec vás asi do nějaké deliberace bude nutit i pojišťovna, takže i proto doporučuji důkladně úraz vyšetřit.
Autor: Dandová Eva
Zdroj: bozpinfo.cz