V Karviné finišuje projekt na zkvalitnění školství a vzdělávání
V pořadí druhý projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání v obcích Karviná, Dětmarovice, Petrovice a Stonava se blíží k úspěšnému konci.
Cílem projektu, do kterého se zapojily všechny mateřské a základní školy a spousta dalších organizací působících v oblasti vzdělávání na území ORP Karviná, byla podpora zkvalitňování školství a vzdělávání ve spolupráci se zřizovateli, pedagogy, vedením škol, neformálními vzdělavateli, rodiči, dětmi, žáky a odbornou veřejností. Projekt, jehož rozpočet činil více než deset milionů korun, byl financován z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a realizován v letech 2018 až 2021. „Projekt nám umožnil rozvíjet vzájemnou spolupráci a přenos zkušeností mezi školami, školskými zařízeními a zřizovateli. Měli jsme možnost realizovat řadu vzdělávacích a zážitkových aktivit pro děti, žáky, pedagogy i rodiče, rozvíjet znalostní kapacity v území, ale také podpořit vybavenost škol,“ uvádí náměstek primátora Karviné Andrzej Bizoń (nestraník za ČSSD).
Celkem se podařilo zrealizovat několik desítek jednorázových akcí a řadu dlouhodobých aktivit. „V rámci projektu jsme se zaměřili především na oblasti matematické, čtenářské, informační a cizojazyčné gramotnosti, na inkluzi, podporu polytechnického vzdělávání, rozvoj občanských a sociálních kompetencí, kariérové poradenství, předškolní rozvoj a financování ve školství,“ uvádí manažerka projektu Petra Kantorová.
Každá zapojená škola měla možnost absolvovat zážitkové aktivity vedoucí k podnícení zájmu o polytechnické vzdělávání a k rozvoji polytechnických dovedností dětí a žáků. Školy volily nejčastěji vzdělávací programy v rámci Světa techniky v Ostravě, návštěvu planetária, letiště Leoše Janáčka Ostrava, vzdělávacího centra Ursus v Beskydech či v ZOO Ostrava. V rámci tohoto tématu také poslední dva roky probíhají kroužky techniky určené žákům druhého stupně základních škol ve spolupráci se Střední průmyslovou školou v Karviné, kde se žáci vzdělávají v robotice, programování, 3D tisku i ve virtuální realitě.
Velký zájem ze strany škol byl o zapojení rodilých mluvčí do výuky cizích jazyků. Projekt umožnil každé škole využít po dobu tří měsíců odborníky z praxe z Velké Británie, Kanady, Afriky a USA. Žáci tak intenzivně rozvíjeli své konverzační dovednosti v anglickém jazyce.
„V rámci rozvoje občanských a sociálních dovedností byla navázána úzká spolupráce se Střední zdravotnickou školou v Karviné, která pro žáky 8. a 9. tříd připravila zážitkové programy první pomoci. Rovněž jsme propojili žákovské parlamenty jednotlivých základních škol, zprostředkovali jsme jim workshopy a setkání se zajímavými osobnostmi, také se uskutečnila exkurze do Poslanecké sněmovny ČR. Vznikla úniková vědomostní hra o Karvinsku, v rámci které si mohou žáci ověřit své znalosti o našem regionu,“ uvádí manažerka projektu Ing. Petra Kantorová.
Pracovní skupina k tématu rozvoje kariérového poradenství a podnikavosti vymyslela a realizovala koncept školních klubů podnikavosti, tedy volnočasových kroužků, které probíhaly na základních školách pod vedením pedagogů a odborníků s cílem motivovat žáky k tvorbě vlastních žákovských projektů. Dále se v loňském roce uskutečnil příměstský tábor s názvem „Není židle jako židle“. Žáci základních a středních škol společně celý týden renovovali starou židli a vytvářeli její příběh. Mezi další výstupy patří databáze firem přátelských ke školám, tedy podniků v našem regionu, které jsou nakloněny spolupráci se školami formou exkurze, workshopu či přednášky. V rámci tohoto tématu byla navázána úzká spolupráce s Okresní hospodářskou komorou Karviná, která zprostředkovala kontakty na místní podnikatele a firmy.
Aktivity k rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti probíhaly především formou vzdělávání pedagogů a realizací vzdělávacích programů a soutěží pro žáky, např. matematické Abaku, soutěže Hurá na čísla, češtinářská soutěže s gramatickými a literárními úkoly. S rozvojem čtenářství pomáhala Regionální knihovna Karviná, která připravila pro školy aktivity Listování – scénické čtení, divadélka pro školy, pasování prvňáčků či besedy pro rodiče k práci s knihou v domácím prostředí.
Velkým tématem dnešního školství je společné vzdělávání všech dětí a žáků. V oblasti rovných příležitostí se uskutečnila celá řada workshopů, besed a přednášek, jak pro pedagogy, tak pro rodiče. Zprostředkovány byly zajímavé diskuse s předními českými speciálními pedagogy a dětskými psychology. Podařilo se rovněž uskutečnit výjezdní edukační pobyt pro rodiče a žáky s diagnózou ADHD či wokshopy pro rodiče předškolních dětí ze sociálně vyloučených lokalit. V návaznosti na dlouhou distanční výuku byla školám nabídnuta možnost doučovacích aktivit žáků a předškolních dětí ke zmírnění dopadu epidemie koronaviru na školní úspěšnost. Distanční výuka se zlepšovala intenzivním vzděláváním pedagogů v oblasti digitalizace a využití vhodných aplikací k zatraktivnění výuky. Tematicky byly nabízeny informace jak k dětem a žákům se speciálně vzdělávacími potřebami, tak k dětem a žákům nadaným.
V rámci předškolní pedagogiky se učitelky mateřských školek společně vydaly na dvoudenní polytechnický workshop na Hrádek, kde si pod vedením zkušené lektorky osvojili spoustu nových možností, jak u dětí rozvíjet manuální zručnost a kreativitu. Krásným výstupem mateřinek je knížka „Děti dětem“, do jejíž tvorby se zapojilo 21 mateřských škol Karviné, Petrovic u Karviné, Dětmarovic a Stonavy. Kniha byla následně vytištěna v počtu dvou tisíc kusů a věnována předškolním dětem, které se na jejím vzniku aktivně podílely.
K tématu financování školství se uskutečnily především semináře zaměřené na možnosti získání dalších finančních prostředků pro školy, a to zejména prostřednictvím dotačních titulů. Rovněž byla realizována řadu seminářů pro ekonomické pracovníky škol, vedoucí pedagogické pracovníky k řízení školy. Proběhly také workshopy zdravého vaření pro zástupce školních kuchyní a jídelen.
„Velké poděkování náleží členům pracovních skupin, kteří se podíleli nejen na přípravě, ale i na samotné realizaci aktivit. Díky nim se do regionu podařilo pozvat mnoho kvalitních lektorů a odborníků a vznikla řada přínosných výstupů. Velmi oceňuji také společná neformální setkávání pedagogů, která sloužila především ke sdílení dobré praxe a předávání zkušeností,“ říká náměstek primátora Andrzej Bizoń (nestraník za ČSSD).
Klíčovým výstupem projektu je strategický dokument rozvoje vzdělávání v ORP Karviná do roku 2023, který analyzuje potřeby místního vzdělávání a současně stanovuje vize a cíle, ke kterým chce město směřovat. „Velmi oceňuji možnost společného plánování a strategického řízení v oblasti vzdělávání v rámci celého území ORP Karviná. Společně jsme si vytyčili cíle, kterých chceme dlouhodobě dosahovat v našich školách. Projekt MAP nám umožnil také definovat investiční potřeby ve školství a následně tyto realizovat z dotačních zdrojů. Díky projektu MAP jsme byli schopni modernizovat a budovat odborné učebny“, uvádí náměstek primátora Karviné Lukáš Raszyk (ČSSD).
V lednu 2022 bude zahájen navazující projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Karviná III. Cílem tohoto projektu bude především vzdělávání pedagogů, vyhodnocování plnění strategických cílů v oblasti vzdělávání v regionu a především plánování aktivit, které budou následně realizovány od roku 2024.
Zdroj, foto: Město Karviná