V Moravskoslezském kraji odstartovala kampaň na podporu očkování
Spojil jsem PRO a PROTI, jsem PROočkovaný, mám PROTIlátky. To je slogan kampaně na podporu očkování v Moravskoslezském kraji. Partnery kampaně jsou Moravskoslezský kraj, RBP zdravotní pojišťovna, Ostravská univerzita – Lékařská fakulta, Fakultní nemocnice Ostrava a Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. Kampaň startuje dnes, tedy 17. května.
„S partnery kampaně jsme v úzkém kontaktu a intenzivně komunikujeme už od začátku pandemie. Boj proti koronaviru musí být systematický a jasně cílený, proto jsme spojili síly. Jsme ve fázi, kdy je naší hlavní zbraní vakcinace. Naše kampaň má podpořit zájem o očkování všech věkových skupin. Věřím, že lidé, kteří se zatím nerozhodli a zvažují všechna pro i proti, se nakonec i díky naší iniciativě rozhodnou očkováním chránit sebe i své okolí,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že moravskoslezská kampaň má být srozumitelná, neslibuje obecné proklamace, ale je jasná a altruistická a podpoří kampaň celostátní.
Kampaň na podporu očkování bude stát jeden milion korun, které napůl uhradí kraj a RBP. Prostředky byly využity na produkci kampaně, pokryjí i komerční prostor v médiích či reklamní plochy na billboardech a dalších veřejných místech.
„Pro kampaň s názvem Když se spojí pro a proti, kterou jsme v RBP začali připravovat už na počátku tohoto roku, jsme zvolili společné motto Jsem PROočkovaný, mám PROTIlátky. Je to ve skutečnosti náš symbolický vzkaz lidem, že nyní mají ochranu svého zdraví ve svých rukou, protože máme za to, že získání protilátek proti covidu-19 je v tuto chvíli jediným účinným opatřením před touto nákazou, pro posílení prevence a předcházení případných komplikací. To, že jsme pro projekt získali i významné partnery - Moravskoslezský kraj, Fakultní nemocnici Ostrava, Lékařskou fakultu Ostravské univerzity a Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, pak svědčí o tom, že tato iniciativa má svoje opodstatnění, a to napříč všemi generacemi i profesemi,“ objasnil výkonný ředitel zdravotní pojišťovny RBP Antonín Klimša.
Kampaň má podpořit odhodlání nerozhodnutých občanů, aby se naočkovat nechali. Upozorňuje na pozitiva vakcinace, ale neslibuje zázraky. Povzbuzuje k očkování, ukazuje, že pozitiva převládají nad případnými obavami. Jejím cílem je oslovit a motivovat k proočkování, které je bezpečné, účinné a z pohledu prevence racionální opatření v boji proti šíření nákazy.
„Abychom proti novému koronaviru získali kolektivní imunitu, musí mít protilátky více než 70 procent populace. Už z historie víme, že nejbezpečnějším způsobem, jak protilátky dlouhodobě získat, je očkování. Vakcinace pomáhá v boji se smrtelnými infekčními nemocemi již od konce 18. století. Nejdříve to byla inokulace proti pravým neštovicím, následovaly vakcíny proti choleře, moru, tyfu, vzteklině, tuberkulóze nebo třeba černému kašli, přenosné dětské obrně či spalničkám. Zodpovědní cestovatelé jen málokdy vyrazí na delší cesty bez očkování proti virové hepatitidě A nebo břišnímu tyfu. No a vakcínami tohoto století pro celý svět jsou ty proti koronaviru. Právě ony nám mohou pomoci vrátit se k normálnímu životu,“ vysvětlil děkan Lékařské fakulty Ostravské univerzity Rastislav Maďar, který je jednou z tváří kampaně. Dodal, že očkovaný získává už první dávkou vysokou míru ochrany před těžkým stavem s nutnou hospitalizací a úmrtím. Po absolvování obou dávek se míra individuální ochrany ještě zvyšuje a prodlužuje. Doplnil také, že jedním z důvodů, proč se lidé zdráhají nechat naočkovat, jsou obavy z reakce na vakcínu. Ujistil, že nejčastějšími potížemi bývá jen dočasná bolest paže v místě vpichu nebo jednodenní slabost podobná v horším případě nepříjemné chřipce. Vážnější reakce se objevují jen opravdu velmi vzácně.
Na billboardech a ve spotu se objeví také zástupce Fakultní nemocnice Ostrava. K očkování vyzývá primářka Kliniky infekčního lékařství Lenka Petroušová. Největší očkovací centrum v Moravskoslezském kraji provozuje na ostravském Výstavišti Černá louka právě Fakultní nemocnice Ostrava, jejíž ředitel Jiří Havrlant řekl: „Očkovacím centrem Černá louka teď projdou denně více než dvě tisícovky lidí. Naše nemocnice je ale v případě zájmu schopna tuto kapacitu ještě navýšit. Očkovací týmy tvoří zkušení zdravotníci, na místě je vždy lékař, který je připraven individuálně probrat se zájemci o očkování jejich zdravotní stav a vysvětlit vše, co s vakcinací souvisí. Já osobně jsem přesvědčen, že očkování má smysl, jelikož vytvoří proti infekci protilátky, a věřím, že o něj bude stále větší zájem.“
Mezi tvářemi kampaně jsou za Moravskoslezský kraj záchranář Petr Jaššo z krajské Zdravotnické záchranné služby a mořeplavec Richard Konkolski. Za RBP zdravotní pojišťovnu lidi oslovuje herec Národního divadla moravskoslezského Jan Fišar. Ve videu ke kampani se objeví i sestřička z nemocnice, voják či hasič. Své zastoupení v kampani má i Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. „Zdravotní ústav provádí studii vývoje protilátek u osob po uskutečněném očkování, kdy cílem studie je zjištění, jakým způsobem se v čase po očkování mění hladina protilátek jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska. Z výsledků rozsáhlé studie z Izraele publikované v odborném časopise Lancet vyplývá, že dva týdny po podání druhé dávky vakcíny od konsorcia společností Pfizer/Biontech kleslo riziko propuknutí nemoci Covid-19 u očkovaných o 96,5 %, pravděpodobnost nutné hospitalizace o 98 % a riziko úmrtí kleslo o 98,1 %. Dále se potvrdilo, že už po první dávce této vakcíny kleslo riziko nutné hospitalizace v případě propuknutí nemoci Covid-19 o tři čtvrtiny,“ sdělil ředitel Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě Eduard Ježo.
Tempo vakcinace v Moravskoslezském kraji výrazně zrychluje, a to v souvislosti s navyšováním dodávek vakcín. „V kraji už je vyočkováno přes 445 tisíc vakcín. Alespoň první dávku dostalo přes 332 tisíc lidí, oběma dávkami už proces vakcinace dokončilo 113 tisíc lidí. Množství očkovacích dávek se stále navyšuje, tento měsíc jich dostáváme přes 46 tisíc týdně, v červnu každý týden očekáváme 67 tisícovek vakcín Pfizer/BionTech. Věřím, že budeme dostávat i více vakcín Moderna, AstraZeneca a Janssen, všechny je chceme poslat do ordinací praktických lékařů,“ vyčíslil hejtman kraje Ivo Vondrák.
Jednou z tváří kampaně je i děkan Lékařské fakulty Ostravské univerzity Rastislav Maďar.
Zdroj, grafika: Krajský úřad Moravskoslezského kraje